Optikbutiken.se
Box 134
311 22 Falkenberg
Kontaktinformation
www.optikbutiken.se
Kundtjänst
Betalningsalternativ
Kreditkort
Faktura
Förskott
Postförskott
Fraktinfo
Fri frakt
Posten
1-7 dagar
Optikbutiken är ett familjeföretag inom optikbranschen som även driver en fysisk butik i Falkenberg. De har valt att rationalisera tillverkningsprocessen av glasögon.
Optikbutiken startades 2004 av två bröder med lång erfarenhetet av optikbranschen, Glenn och Patrick Johansson, som tröttnat på den snedvridna prissättningen av glasögon. För att hålla priserna nere importerar de bågarna själva, med hjälp av kontakter i Europa och Asien. De sköter också inslipning och montering på egen hand.
Priserna ligger på 395 kr och uppåt. Företaget bjuder på frakten. För antireflexbehandling och hårdhetsbehandling tillkommer dock extra kostnader. I utbudet finns bl.a progressiva, bifokla och färgade glas, samt glas som blir mörka i solljus.
Förutom nätbutiken har de en fysisk butik i Fynda Köpcenter i Falkenberg. Här kan du göra synundersökning, prova sortimentet och handla glasögonen direkt över disk.
recenserad av Glenn O. (2013-07-04) [ Anmäl recension ]
Svar till Hans Israelson:
Jag har gått igenom ärendet och här kommer våra kommentarer.
Vi har vid ett flertal tillfällen försökt hitta en lösning på ärendet med Hans, tyvärr utan att lyckas.
Vi har försökt föra en diskussion med Hans, men hans önskemål går utanför vad vi kan hjälpa honom med
och detta har gjort honom upprörd. Så upprörd att han började trakassera vår personal i ord och skrift.
Varken Patrick, som haft hand om ärendet, eller vår kundtjänst har kommit med några som helst falska uppgifter.
Däremot innehåller hans skrivelse en del felaktigheter.
Ärendet är uppdelat i två delar.
1. Han har ett par glasögon som är inköpta 2010-12-01 som gått sönder som han själv är införstådd inte omfattas av
någon garanti eller rätt att reklamera bla då han själv gjort ingrepp på bågen.
Modellen har utgått i sortimentet, vi har erbjudit honom 10% rabatt på en liknande båge, eller 2 bågar till priset
av en.
2. Han har köpt en ny båge som bara är 1 månad gammal som han är missnöjd med.
Han påstår att den varit skadad vid leverans. Vi har bett honom returnera produkten så att vi
kan ersätta den. Vi har givetvis informerat att han har full returrätt och ångerrätt på denna båge om han inte är nöjd.
Hans har returnerat ett par till oss i ett paket, (den äldre trasiga bågen)
där vi kom överens om att han skulle få två bågar till priset av ett för att lösa punkt nr 1.
Vi fick dock meddelande om allt skulle returneras till honom utan åtgärd, då han efter att han
postat paketet kom fram till att vårt erbjudande i punkt 1 inte var gott nog.
Vi returnerade allt enligt Hans önskemål. När detta paket kom fram till Hans, påstår han att vi
medvetet förstört hans redan söndriga båge. Punkt nr 2 har sedan fallit bort lite i den efterföljande följande diskussionen.
Hans har fått ett erbjudande från oss som vi tycker är vettigt och rimligt.
Anklagelserna att vi skulle ha medvetet brutit sönder hans båge Bengt när vi fick den till oss, är helt fabricerade, grundlösa och helt befängda.
Hans har hotat oss med ARN, Polisanmälan, att ofentligöra händelsen via hans blogg, Facebook, tala illa om oss
till sina elever osv för att få sin vilja igenom.
Vi har välkomnat att Hans går vidare med ärendet till ARN, så att vi kan få en opartisk prövning av detta
om han känner våra förslag på lösningar inte ger honom den rätt som han är berättigad till som konsument.
Avslutningsvis vill jag säga att detta ärende givetvis är tråkigt och vi beklagar djupt att vi inte har kunnat nå en lösning.
Dock vill jag försvara min personal som har blivit anklagade av Hans, via mail och telefon, att vara rabiata, förståndshandikappade, hycklare, samt bett oss att ”avhysa saboterande personal”
Dessa påhopp och rena dumheter har vi valt att inte kommentera då vi tycker att det är under den nivån en affärsmässig och vuxen diskussion skall ligga.
/Glenn O.
recenserad av Hans I. (2013-06-29) [ Anmäl recension ]
Det kan inte bli annat än sämsta möjliga betyg efter vad jag fått uppleva med denna nät-butik.
Jag sände in ett par trasiga bågar som gått rakt av efter ett halvårs användning tillsammans med fyra glas eftersom jag hade uppgraderat till antireflexbehandlat. Butiken hade nämligen meddelat att de hade en annan båge (Pelle) som dessa glas till en utgången modell (Bengt) borde gå att anpassa till. Då jag upptäckte att bågen Pelle såg ännu vekare ut på det ställe där bågen Bengt gått av ändrade jag mig till att det kan räcka med ett par Pelle. Jag beställde också ett nytt par av annan modell. Lectura.
De nya glasögonen var stukade vid ankomst så de gick inte att bära rakt, det krävdes en tillbaka-böjning vid ena skalmen och sedan fungerade dessa. Dock trivdes jag inte med dem så jag fick ta fram äldre glasögon, med fel glas.
Nu gav inte Optikbutiken någon som helst rabatt på ett par Pelle, man skulle dra av 100 kr, dvs 495 ist f 595 kr men priset 595 innebär inklusive glas. Nu skulle jag själv sätta i två av mina gamla glas där jag betalat 550 kr för de antireflexbehandlade. Var är då rabatten, kompensationen för problemen?
Jag uppmanade butiken att returnera bågen Pelle och de fyra glasen vilket också skedde, men vid ankomst är bågen avknipsad på ett ställe till och ena skalmen är kraftigt böjd.
Jag har insett att man gjort det här av något slags rabiat, lågt intresse för att "ge igen" pga mina klagomål. Sämre kan det knappast bli. Det här kommer att publiceras på bloggen http://mygelsverige.wordpress.com samt på Facebook mm och föranleder en stämning i domstol (FT-mål) eller anmälan till ARN. Domstol är att föredra men reseavståndet blir orimligt för min del.
Frågan är väl om saken inte borde polisanmälas.
Det går utmärkt att ställa frågor via wordpress-bloggen ovan.
/Hans I.