Synologen startade 1990 i Ängleholm. Tanken var att skapa en sammanslutning av optiker med gemensamma avtal och inköp, men utan central styrning. Kedjan är så gott som osynlig, det finns ingen gemensam skyltning, optikerna får fortsätta driva sina egna varumärken. Idag ingår ungefär 120 optiker, av vilka merparten finns i Södra Sverige. Bland dem finns lokalt inarbetade optikermärken som Bågar & Glas i Gamla Stan i Stockolm och Ögat i Sundsvall.
2010 följde Synologen Klarsynt och Synsam i spåren och inledde ett nordiskt samarbete. I detta ingick norska Alliance Optik och det danska Nyt Syn, kedjor som liksom Synologen har en medlemsstyrd ägarstruktur. Tillsamman har de tre kedjorna 250 butiker. Samarbetet fick namnet Argus, efter jätten i den grekiska mytologin med flera hundra ögon, några alltid vakande. En av ambitionerna är att återerövra försäljningen av kontaktlinser från internetbutikerna, bl.a genom att utbilda kunderna i vikten av regelbundna kontroller, och rikta in sig på nya målgrupper.
Synologen startade den första laserkliniken driven av optiker i Sverige. De var också först med att starta ögonapotek och först med ögonhälsoundersökningar. Ögonapoteken startade bara månader efter apotekets avmonopolisering 2009, och ingår som en del av Synologens butiker. Där säljs bl.a tårsubstitut och hälsokost. Ögonhälsoundersökningarna bygger på nya tekniker som ögonbottenfotografering som gör det möjligt att upptäcka allvarliga åldersförändringar i ögat långt i förväg. Idag har över tio tusen ögonhälsoundersökningar utförts.