Specsavers etablerades i Sverige år 2004. Det var det andra landet på kontinenten, efter Nederländerna. Därefter följde övriga Skandinavien, Spanien, Australien och Nya Zeeland. Anledningen till att Sverige var bland de första var Specsavers ägare, makarna Mary och Doug Perkins, frågade sig vilka länder som hade extremt höga priser på glasögon. Det visade sig att Sverige hade bland de högsta priserna i EU, t.ex kostade ett par glasögon tre gånger så mycket som i Italien. Sveriges optikermarknad var mycket konservativ och hade inte förändrats på en lång tid. Sverige skulle därför bli särskilt lämpligt för Specsavers affärsidé om att kombinera kvalité med låga priser.
I Sverige fanns vid den tidpunkten lågspriskedjan Blic, och den mindre kedjan Två Blå som brutit sig ur från Blic. Efter några månaders förhandlingar köpte Specsavers upp båda kedjorna sommaren 2004. Specsavers hade nu 50 butiker i Sverige. Huvudkontoret etablerades i Göteborg. Redan i september samma år hade försäljningen fördubblats.
Tillväxten har fortsatt sedan dess, och idag finns det omkring 100 butiker i alla delar av landet. De är tydligt inriktade på att bli marknadsledande inom den svenska optikermarknaden. En av följderna av Specsavers etablering är att svenskarna byter glasögon oftare. Tidigare gjorde de det minsta ofta i Europa, nu gör det i snitt efter 1,8 år. Genomnittet i branschen är 3 år. Paret Perkins har beskrivits som glasögonmarknadens Ingvar Kamprad.
Inte heller hämmades Specsavers tillväxt i Sverige av lågkonjunkturen. Under 2009 ökade antalet kunder med 14%, och 17 nya butiker öppnades. En undersökning från Sveriges Tekniska Institut visade att det inte fanns någon avgörande skillnad i kvalité mellan olika optikerkedjor, trots priserna (Se pressmeddelande här). Samtidigt har Specsavers blivit ett av de företag som erbjuder Sveriges billigaste kontaktlinser, under märket Easyvision.
recenserad av Kajsa H. (2017-02-17) [ Anmäl recension ]
Specsavers är billiga men så mycket krångel man får stå ut med.
Först hade dom slipat mina glasögon fel - fick göra om hela synundersökningen vänta någon vecka till innan nya par glasögon kom.
Idag bad jag justering av skalmarna. Biträdet drog åt allt hon kunde och nu går dom knappt att fälla ihop.
När jag ringde och påpekade detta till butiken på Götgatan i Stockholm, möttes jag av ett nonchalant bemötande och fick höra att jag själv skulle börja mecka med glasögonen!!
Man ska ha gott om tid om man vill anlita Specsavers!
Varje köp eller åtgärd tycks kräva två besök!
/Kajsa H.
recenserad av Martin S. (2016-06-14) [ Anmäl recension ]
Varit på specsavers partille allum och riktigt besviken. Jag kommer över en halvtimma tidigare än bokad tid ihop om att komma in under en lucka. Det fanns luckor men dessa gick till personer bokade efter mig på dagen. Vissa delar av personalen var snorkig som tonåringarna som jobbar på telia/telenor/tre försäljningen.
Jag kommer gå till annan optiker för synundersökning.
/Martin S.